Ano, Lexus udělal superauto. Ta automobilka, která nikdy žádné superauto neudělala a zaměřovala se spíš na luxusní a pohodlná auta. Možná se někdo začne smát, ale jenom do té doby, než ho uvidí. Tak se pojďme na jejich LFA podívat trochu detailněji.
Protože Lexus neměl vůbec zkušenosti se stavbou superaut, tak mu trvalo celých 9 let než zkonstruovali tohle auto. Na začátku měla být karoserie vyrobena z hliníku, ale pak si řekli, že by auto bylo moc těžké a udělali ho celé z karbonu. Když říkám celá, tak myslím opravdu celé, dokonce i volant je z karbonu.
Samozřejmě, že auto dělali s pověstnou japonskou přesností, aby všechny přesvědčili, že i oni umí udělat superauto. Pokud pochybujete, tak vám dám jako příklad pár čísel. Pod kapotou je 4.8 V10, která vyprodukuje 552 koní. Z nuly na sto se dostane stejně jako Ferrari 599 jenom za 3.7 sekundy. Maximální rychlost je 202 mil za hodinu, cože je víc než Aston Martin DBS. Tohle auto je skutečně rychlé. Ovšem tento vůz je vyroben bez chybičky, takže ani od svého řidiče neočekává nic jiného než perfektní jízdu. Stačí udělat malou chybu a jste venku z dráhy. Jako celek je vůz hotový inženýrský sen. Ale protože se dostávám na konec článku, tak vám musím o tomhle autě říct i něco hrozného, co fanoušky Lexusu nepotěší.
LFA je skutečně dobré auto, které se vymyká všem těm hybridním a pohodlným věcem, které doposud Lexus dělal. Ovšem automobilka si neuvědomila jednu zásadní věc a tou se stala cena. Možná si řeknete, že všechny superauta jsou drahá, ale tohle je opravdu přehnané. Zaplatit za Lexus 340 000 liber, to zní jako úplná šílenost. LFA sice zajelo na okruhu Top Gearu nejlepší mokrý čas, ale ani to nemůže vynahradit tu cenu. Protože kdybych si já chtěl koupit opravdu vynikající japonské superauto, tak samozřejmě volím Nissan GT-R a né tohohle předraženého Luxuse a tím to končí.
Škoda Yeti
Představte si auto, které má motor o objemu 1.8, ale na okruhu v Doningtnu je rychlejší než Ferrari 308 GTS. Auto, které s nejlepší výbavou stojí něco okolo 22,000 liber, ale je prostornější a pohodlnější než Maybach. Vyrobené tak přesně, že i když se autem prožene jednotka hasičů tak se nic nerozbije. Auto, které je v terénu pohodlnější a komfortnější než jakýkoliv Land Rover, ale za zlomek jeho ceny. Projede budovou, ve které zuří požár, ale uvnitř klimatizace udržuje příjemných 19 stupňů. Auto, na kterém přistanete i s vrtulníkem. Že si takové auto nedokážete představit? Nyní přijde ta nejneuvěřitelnější zpráva, bylo vyrobeno v České republice. Dámy a pánové, Škoda Yeti. To si můžete ověřit na videu, ve kterém testuje Jeremy Clarkson Škodu Yeti. Ovšem pro ty, co mluví plynule anglicky asi tak, jako James May překračuje rychlostní limity jsme připravili pár zajímavých věcí o žijící legendě zvané Yeti. Po mnoho let byla Škodovka známá jenom tím, že dělala horší nebo lepší verze vozů Volkswagen. Ale přišel čas, aby se ukázal Yeti. Ve Škodě tvrdí, že je to příbuzný Tiguanu. Na to můžeme říct jediné: „pouze chudý bratranec Volkswagnu Tiguan“. Ve své třídě prakticky nemá kromě Nissanu Qashqai žádnou konkurenci a Nissan je ještě o dost dražší. Je to auto, které má roztomilý úsměv a spoustu požitku z jízdy. Můžete si užívat rychlé jízdy na silnici a pak prostě vyjet do přírody, protože je to SUV spojené dohromady s výhodami terénního vozu. Ale pořád můžete sklopit zadní sedačky a dostanete neskutečných 1580 litrů prostoru. Což je asi tak jako ….no dalo by se to přirovnat snad jenom k dopravnímu letadlu. A toho místa nad vaší hlavou. Je to až neuvěřitelné. To auto prostě nemá chybu.
Abychom to dokončili. Yeti je brilantní auto, se kterým můžete dělat neskutečné věci, ale zároveň vozit děti bezpečně do školy. Pokud by to zajímalo nějaké ekology, tak je mnohem přívětivější k životnímu prostředí než každé superauto, ale užijete si s ním stejně zábavy. Tady ovšem vzniká zádrhel, pokud je to tak výborné auto, tak proč už ho všichni nemají? Ano, je o něj takový zájem, že se na něj čeká 6 měsíců. Ale nebojte se, až dostanete svoje vysněné auto vsadím se, že žádný fotbalista ani manažer ho mít nebude. A to za to stojí.
Corvette ZR1
Pokud si koupíte Corvettu, tak vám lidé budou říkat, že jste blázni. Platí to i o modelu ZR1? Rozhodně, je to pořád to stejně šílené auto. Z motoru o objemu 6.2 litru získáte neskutečných 638 koní. Z nuly na sto se dostanete za 3,3 sekundy. A to nejen díky tomu, že je auto napěchované výkonem, ale i proto, že je prakticky celé vyrobeno z plastu. Na okruhu Top Gear zvládla Corvetta jedno kolo za 1.20.4. Vynikající čas na auto, které stojí okolo 100.000 liber. Je tu, ale i druhá stránka auta. Ta horší. Jako každému americkému autu mu zatáčky dělají potíže. Pokud chcete řídit superauto, které vypadá slušně i v zatáčkách, tak si radši pořiďte Audi R8. Na přímce je Corvetta neskutečně rychlá, ale pak zjistíte ještě něco horšího než to, že se v zatáčce asi zabijete. Vy do zatáčky ani nedojedete, protože se vám celé auto rozpadne už za jízdy. Ano, na řízení ZR1 musíte mít odvahu, ale hlavně štěstí. Možná, že se vám podaří pár dní přežít, ale po takových čtyřech dnech svoji milovanou Corvettu už ani nenastartujete. Proč tedy koupit tohle šílené auto? Pro odpověď se musíme vrátit na začátek. Lidé vám určitě budou říkat, že jste blázen a takové věci. Jenže pak se na vás podívají a uvidí, že jste šťastný blázen. Jen co uslyšíte ten řev motoru auto si hned zamilujete. Pude vám jedno, jestli vydrží jenom pár dní nebo se rovnou zabijete. To všechno vám bude jedno, protože to je přesně to, proč si taková auta kupujeme. Jde tu a ten pocit z jízdy a věřte mi v Corvettě se štěstím snad zblázníte.
Audi R8
Audi je známo, jako výrobce aut pro obtloustlé německé manažery. Ale to rozhodně neplatí u R8. Na rozdíl od staré verze má motor zvýšený objem o jeden litr, takže 5.2 Lamborghini V10. Z nuly na sto se dostanete za 3.7 sekundy a to je sakra rychlý. Podle všeho je to superauto, ale ne ve všech ohledech. Například máte kufr, do kterého si můžete dát soupravu na golf. Uvnitř auta je dokonce kvůli ohromnému prostoru možné dýchat. Zní to opravdu skvěle. Ovšem je tu i stinná stránka tohoto auta. Od německého auta by jste rozhodně nečekali, že se tolik věcí může rozbít, nebo dokonce vůbec nefungovat. Ano po videu, které odvysílala BBC se zřejmě člověk, který stavěl auto zastřelil. Ale víc než nefunkčnost některých věcí vás naštve třeba navigace. Představte si, že jedete s vynikající kočičkou na první rande. Samozřejmě, že ve vašem vynikajícím Audi a navigace vám nabídne autobusovou zastávku nebo historický monument a vy řeknete „jistě zajedeme se podívat na tuto historickou pevnost“ a to ji jistě rozpálí. Vůbec ta nejhorší věc na R8 je asi cena. Řeknete, že na superauto není 100.000 liber až tolik, ale to je jenom základní cena. Potom totiž musíte zaplatit výbavu, kterou jistě budete chtít, jako keramické brzdy za 7.000 liber a jsou i horší věci. Třeba za to, že si vyzvednete auto už z továrny po vás chce Audi 500 liber.
Audi R8 je skutečně rozporuplné auto. Jistě, je to vynikající auto, které se velice snadno ovládá i v zatáčkách a vypadá opravdu skvěle. Navíc na to jak je nízké, je uvnitř opravdu místo i pro někoho, kdo je větší než Richard Hammond. Ale z řízení tohoto auta prostě nemáte ten pocit jaký chce každý benzínový šílenec mít. Možná si radši koupíte auto, které je skoro ve všech ohledech horší než R8 jenom pro ten pocit. Za stejnou cenu tu máme třeba Corvettu ZR1. Sám nevím, co bych si vybral, protože R8 zase není úplně bez emocí a je to superauto, se kterým se dá jezdit i ve skutečném životě. Takových aut skutečně moc není. Takže závěrem, nové Audi R8 je skutečně brilantní auto a výběr je už jenom na vás.
Mercedes SLS
Dámy a pánové, legenda Mercedesu z dob, kdy svět neznal Prius a nemusel se starat o ekologii se vrací. Na základě starého Mercedesu 300 SL Gullwing bylo podle mého názoru stvořeno jedno z nejpůsobivějších aut dnešní doby.
Přesněji řečeno Mercedes SLS AMG 6.3 V8, což samo o sobě zní jako název pro něco impozantního. Ale nutí mě to říct vám i pár špatných věcí o tomhle vynikajícím autě. Tak například se zadní částí automobilu si návrháři asi nedali tolik práce, co by měli. Vypadá to spíš jako, že si po perfektní práci na předku vozu řekli „ Dobrá práce a šli na oběd.“ A je tu ještě jedna maličkost ta číslice, která udává objem motoru není úplně přesná. Ve skutečnosti je to motor 6.2 litrů. Ale koho to zajímá, protože nyní přijde moje oblíbená část článku a to samá chvála na Mercedes.
Nový Mercedes totiž nepatří mezi superauta jakých je v Top Gearu převaha, ale mezi jedinečnou skupinu vyvolených, kteří si můžou říkat „hyperauta“. Je to auto, na které se podíváte a musí to s vámi něco udělat. Předtím jsem mluvil o tom, že zadek vozu není dokonalý, ale to vyvažuje brilantní přední část auta. Celá karoserie je vyrobena z hliníku, což nejenže působí úžasně na pohled, ale co asi Němce zajímá víc, velmi to snižuje váhu celého vozu. Dokonce i motor od AMG je vyroben z hliníku a je umístěn sice ve předu, ale také co nejblíže středu to šlo. Automobilka chtěla pomoci autu, aby se líp ovládalo.
Navíc motor od firmy AMG, která nyní patří výhradně Mercedesu, má jeden velmi zajímavý titul, je to totiž nejsilnější sériově vyráběný atmosférický osmiválec na světě. Pokusil bych se vám vysvětlit, čím to je, ale naštěstí nejsem James May a tak vám jenom řeknu, že z motoru dostanete výkon 571 koní. Není to ohromující ?!
Tím přednosti Mercedesu ovšem nekončí. Cena okolo 160 000 liber je na hyperauto prostě udivující. A to si piště, že za ty peníze dostanete hodně muziky. Například dostanete auto, které to z nuly na sto zvládne za 3.8 sekundy a jeho maximálka je úctyhodných 317 km/h. Jako další pozůstatek ze starých dob dostanete dveře, které se vyklápí nahoru. Někomu se zdá, že pak auto vypadá jako orel, ale to není pravda. Můžete si vybrat jestli na večírku otevřete dveře se stylem a získáte si pozornost nebo můžete dveře zavřít a získáte čistou eleganci. Ještě jsem se nezmínil o vynikající 7 stupnové převodovce, která je kvůli rozložení váhy posazena vzadu. A nakonec se dostáváme k té snad nejlepší věci na SLS a to je jeho zvuk. Jakmile ho jednou uslyšíte, tak ho budete chtít slyšet i jako ukolébavku před spaním. O tom je tenhle nový Mercedes, udělá z vás zase malé kluky a věřte mi, že ten zvuk drsného motoru, který zní jako americký, ale přitom je velice technický, je opravdu úžasný.
Už nevím, co bych závěrem mohl dodat. Je to prostě vynikající kousek moderní technologie se slavným předkem v rodě.
Dokonce si ho na svůj výlet do USA vybral Jeremy a to o něčem svědčí.
Možná to není to nejlépe ovladatelné auto a rodinné výlety v něm taky pořádat nebudete, ale o tom všem to je.
Mercedes SLS je prostě úžasné auto, které vás svým vzhledem a zvukem očaruje. Může být snad něco lepšího?
Ferrari 458
Tento článek se dá popsat pouze takto: „Perfektní italské superauto.“ Možná jste zmateni, protože na trhu už je spousta italských superaut jako Pagani, Lamorghini, Fiat. Né, omlouvám se, ale pravdou je, že automobilka, která tento skvost vyrobila patří pod Fiat. Správně, je to Ferrari, ale možná se ptáte, které Ferrari. Odpovědˇ je jednoduchá, je to 458 Italia.
Začněme tím, proč právě 458. V dnešní době přece můžeme dostat spoustu vynikajících aut značky Ferrari. Například Enzo, které je dokonce o vlásek rychlejší než 458, ale v tom to právě je. To, že Enzo bylo na trati Top Gearu o desetinu rychlejší nemůže vynahradit komfort a hlavně krásu 458. Je tu také nová 599 GTO, ale s ní je jeden velký problém. GTO je jméno jen pro ty nejrychlejší Ferrari a dát nějakému auto tohle jméno znamená něco jako říkat svému synovi „Ježíš.“ A 599 skutečně není zase tak rychlá, dokonce na trati zajela o 7 desetin horší čas než 458 a přitom je dvakrát dražší. Pokud chce někdo navrhnout starou 430, tak ho zklamu. Nové Ferrari je totiž pokračovatelem 430 a tím pádem je lepší.
Možná se ptáte, jestli je o tolik lepší aby mohlo stát 170 000 liber. Tak tedy, to rozhodně je. Stará verze produkovala 483 koní, takže každý čekal, že nová verze bude mít o pár koní víc, ale o kolik. Je to o dost, protože 458 má díky 4.5 litrovému motoru pod kapotou 562 koní a to je zatraceně hodně. To znamená, že 458 je skutečně rychlá na rovince, ale ovládá se i tak dobře v zatáčkách? Řeknete si, že to je jasné, přece jako každé Ferrari, ale v tom je problém, protože né každé Ferrari je tak skvělé. Některé modely byly prostě otřesné, daly se ovládat jako kočár s dřevěnými koly a podvozkem z másla. Většina taková nebyla, ale zapadne do většiny i 458? Rozhodně, protože je to plnohodnotné superauto a má vynikající kontrolu trakce a podobné vymoženosti, které Ferrari prostě umí. Tím se dostáváme k další věci. Skoro každý si myslí, že automobilka Ferrari dělá pokaždé pěkné vozy, ale zase, není to úplně pravda. Děsivé to jistě, někdy i trochu podivné, ale opravdu hezkých aut od Ferrari tolik není. Ovšem pokud se podíváte na novou 458 zjistíte, že je to nádherné auto. Co víc, podle samotné automobilky ta nádhera není vytvářena jen tak, ale podle nich to je vědou. Aby auto drželo na silnici co nejlépe Ferrari udělalo spoustu opatření, která zlepšují jízdní vlastnosti, ale navíc dělají auto ještě hezčí. Zatím jsem psal o 458 samé vynikající věci, ale jako každá věc má i nový vůz pár drobných chybiček.
Je to skutečně jenom pár drobností, ale hned si jich všimnete. Například Ferrari používá jen jeden budík a to otáčkoměr a vedle něho jsou dvě digitální obrazovky. Jedna, která vám říká spoustu zajímavostí o tom jak právě jedete, což vás ve skutečnosti vůbec nezajímá (tedy pokud nejste ten typ člověka jako James May) a na druhé obrazovce můžete mít satelitní navigaci a ukazatel rychlosti. Ovšem vždy jenom jednu věc, takže přesně víte, kde jste, ale bohužel nevíte, kolik právě jedete, a nebo naopak. Pak je tu ještě problém s volantem. Ve 458 je totiž použita převodovka s pádly pod volantem, což se mimochodem moc povedlo a řazení je opravdu povedené, ale Ferrari si řeklo, že by bylo obtížné dostávat se k ovladačům, které radši dali na volant. Když se na něj podíváte, nevypadá vůbec zle. Ovšem jakmile jedete dojde vám to. Volant se totiž otáčí, což je pěkná věc pokud chcete změnit směr jízdy, ale špatná věc, protože ovladače pak nejsou na místě, kde jste je před zatáčkou nechali. Potom je problém jenom to dát správnou směrovku nebo zapnout stěrače.
Tak a dostali jsme se na závěr. Možná, že jsem nyní zmínil pár malých chybiček, ale to nemůže ovlivnit celkový dojem z auta, který je vynikající. Pokud chcete to nejlepší italské superauto, tak snad nemůžete najít jiné, které by se Ferrari 458 Italia vyrovnalo.
Porsche 911 GT3 RS
Tohle auto je závodní verze snad nejlepšího Porsche. Už jenom to, že v názvu má 911 znamená, že nejste typ člověka, co si koupí Boxtra, protože nemá právě na 911. Ovšem je nová a odlehčená verze stejně dobrá jako klasická GT 3?
Člověka hned napadne, že Richard Hammond vždycky tvrdí, že nová 911 je nejlepší auto. Ale dá se věřit Hammondovi, který si bělí zubí? Promiňte za ten vtip, protože ve skutečnosti i Jeremymu se líbí GT 3. Vlastně není tak těžké to pochopit. Porsche si totiž jde svojí vlastní cestou. Nechce cpát do auta velký a těžký motor, ale snaží se udělat auto, co možná nejlehčí. Tenhle vůz se dá srovnávat s Ferrari 458 a možná některé překvapí, jak dobře si vede. Například motor je „pouze“ 3.8 V6. Ovšem na druhou stranu je auto velice lehké a svižné. Vždyť jenom klasická verze GT 3 je o 40 kilo lehčí než 458 a nesmíte zapomenout, že tohle je verze RS, která je ještě o pár desítek kilo lehčí. Samozřejmě, že vzadu zůstalo pořád to lešení a myslím, že v autě pořád najdete i hasící přístroj a o to právě jde. Vy si totiž kupujete plnohodnotné sportovní auto. To je od Porsche sympatické, že se nechce za každou cenu zalíbit a v první řadě mu jde hlavně o řízení vozu a ne o to, jak auto vypadá. Ostatní automobilky vymýšlejí systémy, které zlepšují zvuk motoru, ale to Porsche nemá zapotřebí. Je to prostě auto samo pro sebe.
Je pravda, že 911 pochází původně z designu „brouka“ a nemá extrémně vysoký objem motoru, ale ty opravdu důležité věci má pořád v sobě. Když řídíte tohle auto nejde vám o to, aby nad ním slintali jiní, ale jde vám jen o to, jak v něm pojedete vy. Víte, opravdu se dá srovnat s 458 a to myslím vážně. Protože ten pocit, co máte ve Ferrari je u Porsche taky. A cena, která se pohybuje někde lehce nad 100 000 liber je opravdu dobrá, když si vezmete to, že prakticky všechnu výbavu i s né moc dobře sladěnými barvami máte v základu. Jediné co lze jen dodat je, že to je skvělá závodní verze vynikajícího vozu.
Porsche 911 GT3 RS na dráze
Ariel Atom V8
Představte si, že potkáte milionáře a on vám řekne: „Chtěl bych si koupit auto, které nemá satelitní navigaci, klimatizaci, rádio, střechu, dveře a zaplatím za něj 130 000 liber.“ Takového člověka byste asi poslali do U.S.A, kde takové věci mají rádi, a nebo do blázince. Ono to vyjde vlastně stejně. Ale něco takového je nyní skutečně možné, díky automobilce Arial.
Je to tak, Ariel Atom V8 skutečně nemá žádnou z těch věcí, ale rozhodně je zajímavý tím, co má. Víte, auta se dělají budˇ tak, že uděláte těžké auto s velkým motorem, a nebo lehké auto s malým motorem. V anglické automobilce si, ale řekli, že je to blbost a udělali něco neskutečného. Původní Atom měl motor z Hondy a pořád mu to stačilo, aby byl pořádně rychlý, ale to se jim zdálo málo. Takže do něj dali V8 o objemu 3 litry a světe div se, je to rychlejší. Motor má výkon neskutečných 500 koní, to znamená, že v poměru hmotnost -výkon je Arial Atom V8 dvakrát lepší než Enzo nebo standardní Veyron. Což znamená, že z nuly na sto se dostanete za 2,5 sekundy. Aby auto bylo co nejlehčí, tak ho udělali z materiálů jako karbon nebo magnesium. Možná si někdo pamatuje, že při testování starého Atomu měl Jeremy tvář podobnou spíš vetřelci než člověku. Tento problém automobilka vyřešila přidáním malého kousku plastu, který dostatečně rozráží vzduch, aby bylo poznat, kdo řídí auto nebo nevletěla do pusy moucha. Já sám bych radši pusu neotevíral a zval si pořádné brýle, protože ta rychlost je prostě ohromující. Navíc, protože jste v otevřeném autě, tak přesně víte, kde se na dráze nacházíte. Takže na dráze je to vynikající auto. Okruh Top Gearu dokonce zvládlo rychleji než Bugatti Veyron SS.
Samozřejmě, že ve skutečném životě je to nepoužitelné auto, ale koho to sakra zajímá. Důležité je to, že vám dá pocítit tu rychlost na vlastní kůži. Ještě musím dodat jednu maličkost. Ariel Atom V8 nesmí brát jako auto, ale spíš jako nějakou
hračku. Pěkně drahou hračku, která je hotová soustava prvků a řídí se jako formule 1. Arielu se povedlo skloubit dohromady malé auto s velkým a výkonným motorem a za to si zaslouží i tu astronomickou cenu, která je jako dělaná pro milionáře, kteří chtějí rychlou hračku.